יום שישי, 2 בדצמבר 2022

* על שיטות מצליח של הזמנות אונליין *



אני לא מאלה שקונים מוצרים אונליין ללא הכרה. למעשה המוצרים היחידים שאני קונה אונליין הם כמה תוכנות אבטחה ותחזוקה למחשבים שלי. הסיבה לכך היא אספקה מיידית (קבלת קוד דיגיטלי אונליין בסיום הרכישה) ולכן אין גם דמי משלוח ואין מיסים. 

כמו רבים, אני מתזמן את הרכישה הזו למבצעי החודשים נובמבר - דצמבר. מדובר באוסף של כמה תוכנות שלכאורה יש לחדש אחת לשנה את הרשיונות שלהן. בתקופת המבצעים נובמבר-דצמבר, המחיר של התוכנות האלו מוזל בין 15-50% מהמחיר הרגיל. 

עד כאן אינני מחדש דבר. בחלק מהתוכנות האלו הכל שקוף: 15 יום לפני מועד החידוש הנדרש, על המסך מופיעה לשונית המודיעה על סיום המינוי ומקשרת לאתר, לצורך חידוש ידני לצורך הזמנה מוזלת חדשה.

אבל מסתבר שחברות תוכנה אחרות מפזרות מוקשים: 

במקרה הטוב, בחלק מהתוכנות יש לשים לב שברירת המחדל בהזמנה היא "חידוש מינוי אוטומטי" ולא ידני. וכדי למנוע חידוש אוטומטי כזה, בעת הרכישה יש לשים לב ולמחוק את ה- V בריבוע קטן עם כוכבית שהם כמעט נסתרים. 

במקרה הגרוע, בחלק אחר של התוכנות, למשל בתוכנת Cyber Ghost - חידוש המינוי האוטומטי הינו מובנה (ללא אופציית בחירה ברכישה ומבלי שזה מצויין בטופס ההזמנה הדיגיטלי). קוד הרישיון לתוכנה ניתן במסך ההזמנה לאחר אישור הרכישה וכמו כן נשלח גם במייל, בצרוף המון ברברת משפטית ארוכה, שלבן אנוש ממוצע אין סבלנות לקרוא אותה. בברברת זו מוצנע המשפט שהרישיון הינו בתוכנית חידוש המנוי האוטומטי.

ובמקרה של התוכנה הזו, לאחר סיום שנת המנוי, נשלח מייל המודיע שבשל תנאי המנוי - חשבון הבנק כבר חוייב בכך וכך. והסכום שחוייב הינו גבוה באופן משמעותי מזה ששולם בתחילת עיסקת הרכישה. ובמייל הזה מופיע קישור המוביל לחשבון האישי (שלכניסה אליו נדרשים  שם משתמש וסיסמה), שבו ניתן לבטל את המשך המינוי האוטומטי, אבל מצויין שמה שכבר חוייב - לא יוחזר עקב הביטול. אמנם מציינים כי "בתנאים מסויימים", ניתן לקבל החזר בשיחה עם איש שירות. אך לצורך כך יש למלא בקשה להחזר ונימוקים, במסגרת היעודה. ולאחר שכל זה נעשה, בלחיצה על כפתור ה"שלח", האתר מתנתק  ותשכחו מההחזר, אלא אולי אם תצליחו לבזבז זמן במעבר מאיש שירות אחד למשנהו, בשיחה טלפונית לארה"ב או איפושהו, כמו רומניה למשל. אה כן, ובעת הביטול של ה"חידוש האוטומטי", מופיעה על המסך הצעת פיתוי של הוזלת החידוש הבא אם אתחרט (כלומר, חידוש לעוד שנה בהנחה של 60%). הבנתם? וכל זה לאחר מאמץ רב באיתור על המסך באתר היכן ואיך ניתן לבטל את המשך המינוי - כדי שמרבית בני האנוש יתייאשו ויוותרו. 

אז לפני ימים אחדים הצלחתי לבטל מנוי המשכי כזה לתוכנת Ghost Cyber, אינני זקוק לה יותר - משום שתוכנת אבטחה מקיפה מסויימת שרכשתי, מכילה בתוכה תוספת פונקציונאלית, המייתרת את הצורך בראשונה. בקיצור, המשך המינוי האוטומטי בוטל (ואושר במייל שנשלח), אבל ללא החזר החיוב לשנה זו. כנקמה, דאגתי לשמור כל מייל וקשר איתם כספאם. 

במקרה של תוכנה אחרת, נשלח מייל המודיע שעקב "תוכנית החידוש האוטמטי", חשבון הבנק שלי יחוייב בעוד 14 יום בכך וכך:





אבל, יש לשים לב שבחידוש יחוייב הפעם סכום שהוא כפול מסכום הרכישה הראשונית שהיה בהנחה של 50%. וכדי לבטל זאת, יש צורך להיכנס באתר שלהם לחשבון האישי (עם שם משתמש וסיסמה). נשבע לכם שלצורך כך בזבזתי כחצי שעה, רק כדי למצוא את המקום הממש חבוי מאוד למרבית בני האנוש, הדרוש לביטל המנוי. ובשעה טובה כשהצלחתי לבטל, בלשונית על המסך הופיעה הודעה שהם מאוד מצטערים על ביטול המנוי וכדי לשמר אותי, אם אסכים, אז המינוי יחודש כעת לשנה נוספת (ורק במנוי אוטומטי מתמשך כמובן) בהנחה של 50%. הסכמתי וזה מה שהתקבל במייל:

 

אז כפי שניתן לראות, קיבלתי שוב את ההנחה של 50%, אבל  רק צריך לזכור שבשנה הבאה, שוב יהיה צורך לחזור על הטריק הזה. זוהי "שיטת מצליח" מתועבת. לצערי מדובר בתוכנת אבטחה הטובה ביותר בתחומה ועל כן קשה לי לוותר עליה לעת עתה. אבל תגידו, מה קורה אם הרוכשים חלילה מתים או לוקים באלצהיימר או משהו כזה? לעוד כמה זמן חשבון הבנק ימשיך להיות מחוייב?

אז שימו לב. רכישות אונליין הן "אליה וקוץ בה". שימו לב לאותיות הקטנות ולכוכביות, במקרה הטוב. במקרה הרע, תחוייבו בדיעבד בסכומים מתמשכים כשרק יידעו אתכם על כך במייל - ולאחר שחיובים כבר נעשו!